Duitse tolplannen gaan door, Nederland en Oostenrijk naar de rechter

tolplannen

Een paar weken geleden schreef ik al dat de tolplannen van Duitsland misschien toch doorgaan. Gisteren is er een compromis gesloten tussen eurocommissaris Bulc en minister Dobrindt over invoering van tol in Duitsland. De ANWB, de Nederlandse en de Oostenrijkse verkeersministers zijn fel tegen deze plannen en overwegen een gang naar de rechter om de plannen tegen te houden.

De Duitse minister van Verkeer Alex Dobrindt had een plannetje bedacht om meer inkomsten te genereren. Buitenlanders die door Duitsland rijden moesten namelijk allemaal een vignet aanschaffen voor 10 dagen. Schone auto’s betaalden 5 euro, oudere auto’s moesten 15 euro betalen. De Duitsers moesten een jaarvignet aanschaffen, maar werden dan volledig gecompenseerd via een verlaging van de wegenbelasting. Het kostte de Duitsers dus helemaal niks en daar waren diverse organisaties in Europa niet blij mee.

Vele organisaties, waaronder de ANWB, vonden dit discriminatie en de Europese Commissie was van plan om Duitsland voor de rechter te slepen. De tolplannen gingen niet door, maar de Duitse minister De Duitse minister Alexander Dobrindt zei begin november dat hij ervan uitging dat Duitsland en de Europese Unie nog voor het einde van het jaar tot een overeenkomt konden komen.

Die overeenkomst is er nu. De Europese Commissie is akkoord gegaan met de tolplannen en met een aantal maatregelen om discriminatie tussen Duitse en buitenlandse weggebruikers uit te sluiten. Zo mag Duitsland alleen tol gaan heffen op de Autobahn en niet op de regionale wegen. Ook Duitsers moeten tol betalen, maar worden hiervoor gecompenseerd. Duiters met een oudere auto die meer vervuilen worden minder gecompenseerd en moeten dus ook meer tol betalen.

De hoogte van de tol voor buitenlandse auto’s wordt afhankelijk van de mate van vervuiling: de minimumprijs voor een tiendaags vignet wordt 2,50 euro, de maximale prijs 20 euro, met een maximum van 130 euro per jaar. Nederland en Oostenrijk zijn woest en stappen dan ook samen naar de Europese rechter om deze plannen tegen te houden.

Of de plannen ook echt doorgaan, hangt af van een aantal factoren. De tolplannen gaan pas in 2018 in, maar niet alle partijen in Duitsland zijn voor deze plannen. Volgend najaar zijn er nog verkiezingen in Duitsland en ook de rechter gaat zich (weer) over de plannen buigen.

Lees ook:Duitse tolplannen 1 jaar uitgesteld
Lees ook:ANWB niet blij met nieuwe Duitse tolplannen
Lees ook:Nicht so toll: Duitsland gaat akkoord met nieuwe tolplannen
Lees ook:Europees Parlement tegen Duitse tolplannen
Lees ook:Discriminatie? Europa sleept Duitsland voor de rechter om tolplannen

Geen reacties // Reageer