Hoe promoot je een regio? Mijn favorieten!

De afgelopen week was het alweer een jaar geleden dat ik ben begonnen met bloggen voor Travel.blog.nl. In die tijd heb ik een hoop informatie ontvangen van PR- en marketingbedrijven die een regio of land in de kijker willen spelen. Want het is, zeker in onzekere financiële tijden, niet altijd makkelijk om de toerist te bereiken. De reiziger heeft een X-budget te besteden, en kan daar niet meer van af wijken. Voor dat bedrag wil je het maximale uit je vakantie halen, want wie weet is het maar je enige vakantie dat jaar. Ik vind het behoorlijk interessant om te zien wat bedrijven doen om een regio te promoten. Een paar van mijn favorieten:

Istrië

Istrië is een schiereiland dat gedeeld wordt door Kroatië, Italië en Slovenië, maar grotendeels behoort tot Kroatië. De westkust wordt al veel bezocht door toeristen, maar de oostkust is onbekender als vakantiegebied. De oostkust van Istrië komt nu met de godin Sentona, de beschermheilige van de reizigers. Zij wordt het nieuwe symbool van een nieuw toerismeproject van de regio Labin & Rabac in Istrië. De regio presenteert hiermee zichzelf als een bestemming voor ultieme ontspanning en balans tussen lichaam en geest, aangezien Sentona ook symbool staat voor bescherming, schoonheid en overvloed. Restaurants springen hierop in door menu’s te bieden met ‘goddelijke’ traditionele streekgerechten en lokale producten. In Mediteran Residence Hotel in Rabac zorgt de Sentona Bio Well Center voor ontspanning met diverse speciale Sentona behandelingen met lokale oliën en kruiden zoals lavendel en rozemarijn waarna iedereen zich weer als een God voelt. Wat mij betreft is de keus voor Sentona als symbool voor de regio een hele goede. Waar tegenwoordig ontspanning en wellness de trend is springt Istrië hier goed op in.

Friesland

Vroeger ging je als vriendengroepje dat voor het eerst samen met elkaar op vakantie mocht naar Friesland voor een zeilvakantie. Met het goedkoper worden van feestbestemmingen als Salou en Ibiza is Friesland als jongerenvakantie wellicht wat passé, maar watersport is al die tijd wel hip gebleven. Friesland is wellicht iets te lang blijven hangen in het idee dat jongeren twee weken op zeilvakantie gaan naar de Noordelijke provincie, maar tegenwoordig begrijpen ze het wel. Deze week zijn de toeristische organisaties in Friesland gestart met de campagne ‘Beleef Friesland, water en méér!’  waarmee zij aan willen tonen dat Friesland inderdaad veel te bieden heeft op watersportgebied, maar dat er nog zoveel meer te beleven is. Dit doen zij in vier deelcampagnes. Rondom de start van het watersportseizoen in april wordt ingezet op ‘Leer varen in Friesland’. De tweede deelcampagne speelt in op het omvangrijke aanbod in Friesland voor fiets- en wandelliefhebbers. In de zomermaanden worden de talrijke evenementen en attracties als kapstok gebruikt om Friesland te bezoeken. In het najaar ligt de focus op het culturele en culinaire aanbod dat Friesland rijk is.

Vlaanderen

Visit Flanders liet in 2012 de Instagrammer Eelco Roos een aantal plaatsen in Vlaanderen bezoeken en fotograferen met zijn iPhone. Aanleiding daarvoor was zijn bezoek aan het ‘Flanders is a Festival’ waarbij een vijftal foto’s die hij buiten het festival om nam maar liefst 30.000 keer geliked werden en 1.000 commentaren kregen. Eelco Roos heeft inmiddels meer dan 230.000 volgers op Instagram, dus dat was voor Visit Flanders een schot in de roos. Instagram lijkt een steeds belangrijker middel te worden om een regio of land bij toeristen in de kijker te spelen.

Volg Travel.blog.nl ook op TwitterFacebook en Bloglovin!

 

 

Lees ook:Het hele jaar kamperen in Kroatië
Lees ook:Promotiecaravan Glemmer wellicht vernield
Lees ook:KLM twee maanden in de sfeer van Afrika
Lees ook:Festivals wereldwijd: Temple Bar Trad Festival in Dublin
Lees ook:Overnachten in een hotel gemaakt van zand

Geen reacties // Reageer