Onderzoek: Millennials vinden reisbestemming belangrijker dan de kosten

vliegtuigen-airplanes

Nederlandse millennials oriënteren zich op verschillende manieren voor hun droomreis, waarbij een authentieke belevenis bovenaan de wensenlijst staat. In deze zoektocht blijkt de reisbestemming belangrijker dan de reiskosten. Daarnaast haalt deze digitale generatie haar reisinspiratie vooral uit een netwerk van vrienden, familie en social media.

Dat blijkt uit het ‘Millennial Traveller’-onderzoek van Expedia, één van ‘s werelds grootste full-service online reisorganisaties. Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met de Future Foundation in tien landen, waaronder Nederland. Het rapport geeft inzicht in de reistrends en het reisgedrag van millennials, een generatie die geboren is tussen de jaren 1981 en 2000.

Maar liefst 45 procent van de Nederlandse millennials geven aan op zoek te zijn naar authenticiteit bij het boeken van een vakantie. Tijdens de zoektocht en vakantieplanning kijken de Nederlandse millennials dan ook vooral naar de reisbestemming (54 procent) om de ideale reis te vinden. Na de reisbestemming zijn vooral de prijs voor het transport (zoals vluchten, transfers en bus/trein) en de accommodatie (28 procent) van doorslaggevend belang, gevolgd door de reisdatums (14 procent).

Bestemming maakt het verschil
Maar liefst 45 procent van de Nederlandse millennials geven aan op zoek te zijn naar authenticiteit bij het boeken van een vakantie. Tijdens de zoektocht en vakantieplanning kijken de Nederlandse millennials dan ook vooral naar de reisbestemming (54 procent) om de ideale reis te vinden. Na de reisbestemming zijn vooral de prijs voor het transport (zoals vluchten, transfers en bus/trein) en de accommodatie (28 procent) van doorslaggevend belang, gevolgd door de reisdatums (14 procent).

Wereldwijd liggen deze percentages veel dichter bij elkaar; daar geeft 39 procent aan dat de prijs van de reis en de accommodatie van doorslaggevend belang zijn, 41 procent zegt dat juist de bestemming bepaalt waar zij heen gaan. Dat deze authentieke ervaringen niet altijd lang van tevoren vastliggen, blijkt uit het feit dat dertig procent van de millennials in Nederland wel eens een last minute-vakantie boeken.

Zoekt en gij zult vinden
Voordat Nederlandse millennials hun ultieme reisbestemming vinden, oriënteren ze zich op verschillende manieren. Zo blijkt dat vrienden en familie de meest invloedrijke bron is om een reis te boeken.

Sociale media
Uit het onderzoek blijkt verder dat gemiddeld vijftien procent van de Nederlanders aangeeft dat foto’s en video’s,die anderen plaatsen op social media van invloed is op de keuze van de volgende reisbestemming. De groep millennials onder de Nederlanders is daar echter een stuk gevoeliger voor. Zeker dertig procent van deze groep laat zich beïnvloeden door zijn digitale vriendennetwerk. De grote invloed van sociale media op het zoeken en boeken van vakanties door millennials is in alle onderzochte landen te zien. China spant hierbij echter de kroon, zeker zestig procent van hen geeft aan beïnvloed te worden door ervaringen van anderen via sociale media.

Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door Future Foundation in opdracht van Expedia, één van ‘s werelds grootste full-service online reisbureaus. De studie werd in maart – september 2016 uitgevoerd onder consumenten tussen 16 – 64 jaar oud in tien landen.

expedia1Over Expedia
Expedia is één van ‘s werelds grootste online reisbureaus en biedt toegang tot honderdduizenden accommodaties over de hele wereld, inclusief boetiekhotels en grote hotelketens. Bij Expedia vind je daarnaast vluchten van meer dan 400 luchtvaartmaatschappijen, een ruim aanbod aan huurauto’s en diverse activiteiten op de bestemming van je keuze.

Expedia is 20 jaar geleden opgericht en bestaat al 10 jaar in Nederland. Wat begon met 5 medewerkers in een klein kantoortje, is uitgegroeid tot een groot kantoor in een grachtenpand met 150 medewerkers, uit verschillende landen.

Lees ook:Singles gaan voor buitenlandse vakantieliefde
Lees ook:Nederlanders plannen minder vakantie
Lees ook:Nieuw bij Expedia: Reizen met punten
Lees ook:Nederlandse vakantiegangers vaker in problemen
Lees ook:Nederlanders boeken massaal zomervakantie

Geen reacties // Reageer