Review: koffietafelboek HASHTAG365

Inmiddels doe ik al een tijdje mee in de onlinewereld, maar Sjoerd Spendel en Lennart de Jong heb ik eventjes gemist. Ik zal een van de weinigen zijn, want Spendel en de Jong hebben meer dan 250.000 volgers wereldwijd op Tumblr gehaald met hun 365-dagen project. De twintigers begonnen het project in 2011. De vrienden wilden meer doen met fotografie, en daagden elkaar uit om een jaar lang, iedere dag een foto te maken. Het onderwerp van de foto’s lieten Spendel en de Jong vrij. Er waren maar twee duidelijke spelregels: er moest elke dag een foto komen, en die foto moest in zwart-wit. De foto’s deelden ze in eerste instantie alleen met elkaar en vrienden via Tumblr, maar langzaam maar zeker groeide het aantal volgers naar maar liefst driehonderdduizend. Onlangs kwam het boek ‘HASHTAG365′ uit, een verzameling van de mooiste foto’s en foto’s die Tumblr nooit haalden. Ik ontving van uitgeverij Aerial Media Compagny een exemplaar van het koffietafelboek en was zeer verrast.

Bijzondere dynamiek

Zelf heb ik een opleiding fotografie gevolgd, dus ik heb geleerd kritisch te kijken naar fotografie. In HASHTAG365 zie je allerlei onderwerpen de revue passeren. Stadsgezichten, portretten, journalistiek- en natuurfotografie zijn daar slechts een paar voorbeelden van. Wat ik in het hele boek fijn vind, is dat er buitengewone foto’s te zien zijn van buitengewoon gewone zaken. Twee mannen op een bankje in Marokko, een vissersbootje, een meisje dat op het strand in de lucht springt, allemaal doodgewoon, maar doordat het vastgelegd is in zwart-wit heel bijzonder. Daarnaast is er aan alles te zien dat het boek met de grootst mogelijke zorg is samengesteld. Een foto van een jongetje op een step wordt ineens heel bijzonder doordat op de pagina ernaast een foto is te zien van een jongere die een truc doet op een BMX. Er is gekozen voor een goede dynamiek tussen de foto’s.

Uitdaging

Waarom dit boek een plekje krijgt op een reisblog als deze? Sowieso omdat een groot gedeelte van de foto’s niet in Nederland is gemaakt, maar elders op de wereld zoals in New York, Marokko en Thailand. Maar ook omdat plaatsen als Scheveningen, Bloemendaal en Amsterdam bekeken worden zoals we allemaal eens naar de wereld zouden moeten zien. Hoe vaak gebeurt het wel niet dat een toerist of reiziger enthousiast is over jouw omgeving en jij dit, doordat je er woont, niet meer ziet? Spendel en de Jong hebben met de druk van elke dag een foto zichzelf uitgedaagd iedere dag te kijken naar wat mooi of interessant is. Iets wat we niet alleen moeten doen wanneer we op reis zijn, maar ook wanneer we gewoon thuis zijn.

Het boek HASHTAG365 is verkrijgbaar via de website hashtag365.co (wat overigens ook een prachtige website is!) en kost 27,50.

Volg Travel.blog.nl ook op TwitterFacebook en Bloglovin