Vliegen vanuit Duitsland en België blijft aantrekkelijk voor Nederlanders

dusseldorf airportOndanks de afschaffing van de omstreden vliegtaks vluchten Nederlandse reizigers nog steeds massaal en in steeds grotere aantallen de grens over. “De vliegtaks heeft de mensen het land uit gejaagd en het bevalt ze ook nog”, zegt Easyjet directeur Cor Vrieswijk.. ‘De trend is niet meer te stoppen, ook al is de belasting alweer beëindigd,’ zeggen woordvoerders van vliegvelden in Duitsland en België. Ook vliegtuigmaatschappijen lijken Schiphol meer en meer te verlaten.

Onlangs lieten Düsseldorf en Weeze al weten in 2009 fors meer Nederlandse passagiers vervoerd te hebben.

De vliegtaks is afgelopen zomer afgeschaft, omdat de passagiersaantallen op Schiphol terug liepen. Zowel het inkomend als uitgaand toerisme had flink te leiden onder de door het kabinet Balkenende ingevoerde vliegtaks.  ”De heffing heeft een sneeuwbaleffect veroorzaakt. De trend is niet meer te stoppen, ook al is de belasting alweer beëindigd”, jubelen de vliegvelden in Duitsland en België. Ook maatschappijen zien hun kans schoon de positie van vooral Schiphol verder te ondermijnen. Touroperators Sunweb en Sudtours starten een eigen lijndienst in Duitsland en Ryanair breidt opnieuw fors uit in Charleroi en Weeze.  

Easyjet

Prijsvechter Easyjet gaat binnenkort eveneens en heel bewust een groot aantal nieuwe ‘Nederlandse’ routes openen vanuit Brussel, Düsseldorf en Dortmund en tegelijk een grote reclamecampagne in ons land starten. “De vliegtaks heeft de mensen het land uit gejaagd en het bevalt ze ook nog. De grenzen zijn vervaagd. Ze vinden het prima om buiten Nederland te vertrekken”, aldus de Nederlandse Easyjet-directeur Cor Vrieswijk. Dit jaar reizen waarschijnlijk al meer dan vier miljoen landgenoten via een vliegveld over de grens, terwijl Schiphol na een dramatisch 2009 niet of nauwelijks denkt op te krabbelen. “Men heeft de voordelen van de goed bereikbare en qua parkeren goedkopere vliegvelden definitief ontdekt”, blijkt uit een rondgang van deze krant.

Weeze en Düsseldorf

“Wij zijn ondertussen een Nederlands vliegveld, Duitsers zijn hier in de minderheid”, grijnst Holger Terhorst van Airport Weeze, dat het aantal Nederlanders vorig jaar met liefst 57 procent zag stijgen tot 1,2 miljoen. Even verderop realiseerde Düsseldorf een zelfde aantal. “Overal was sprake van teruggang, behalve bij de Nederlanders. Dit jaar zien we opnieuw 10 procent groei”, meent luchthavenmanager Mischke.

Brussel en Charleroi

Ook Brussels Airport en Charleroi vervoerden vorig jaar voor het eerst dik een miljoen Nederlanders, waarbij Charleroi liefst 33 procent groei zag. “Vanuit Breda en Tilburg is Schiphol nauwelijks nog te bereiken. Bovendien bieden wij al meer interessante bestemmingen aan”, aldus Brussels Airport-directeur Leon Verhallen.

Ondanks dat de vliegtaks is afgeschaft, stappen Nederlandse passagiers nog altijd massaal over naar vluchthavens over de grens. Vooral Schiphol is de dupe van deze ‘milieuvriendelijke maatregel’ van het kabinet Balkenende-IV.

Lees ook:Vliegveld Weeze trekt nog steeds meer en meer passagiers
Lees ook:Weeze en Dusseldorf Airport; steeds meer Nederlanders vliegen vanaf Duitse luchthavens
Lees ook:Voor het eerst miljoenste passagier op Weeze
Lees ook:Weeze verliest een derde passagiers vanwege vliegtaks
Lees ook:Parkeerkosten bij Nederlandse vliegvelden ongeveer gelijk als halfjaar geleden

Geen reacties // Reageer