Kritiek op Schiphol en Corendon na incident

Schiphol gaat onderzoeken hoe de nazorg voor reizigers is verlopen nadat afgelopen zaterdag een vliegtuig naast de baan was beland.

Het toestel van Corendon Airlines raakte zaterdag na de landing van de baan en kwam met een wiel in de modder terecht. Aan boord waren 167 passagiers en zes bemanningsleden. Niemand raakte gewond.

Enkele media berichtten maandag dat reizigers ontevreden waren over de nazorg na het incident. Ze zouden slecht zijn opgevangen. Bovendien zouden Schiphol en Corendon Airlines alleen maar naar elkaar hebben gewezen.

Op Travel.blog.nl reageerde Kees Aalders, een van de passagiers aan boord van het Corendon toestel.

“Wij waren gisteren betrokken bij dit incident en realiseren ons nu pas wat de gevolgen hadden kunnen zijn. De piloot heeft de verkeerde keuze gemaakt door de korte landingsbaan te nemen en dat bij slecht weer. Daarnaast heeft hij verder prima gehandeld en toch het toestel op veilige wijze in het gras geparkeerd. Brandweer en ambulance hebben snel en goed gehandeld. Dit kan niet gezegd worden van de verdere afhandeling van opvang tot afhandeling. Geen kopje koffie, niet de mogelijkheid tot napraten en zelfs mensen met nek klachten werden niet serieus genomen. Dus hier mag men nog wel de nodige acties ondernemen. Ja, en dan mis je ook nog eens je koffers die tot op heden niet zijn nagestuurd. Allemaal onzekerheid na alles wat je hebt meegemaakt. Corendon dat nooit meer en Schiphol jammer voor de slechte begeleiding. Dit moet en kan beter!”

De woordvoerster van Schiphol benadrukt dat het incident van zaterdag relatief klein was. Het is dan volgens de regels de verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij om de passagiers op te vangen. De luchthaven heeft wel op verzoek van Corendon Airlines een ruimte beschikbaar gesteld waar de reizigers terecht konden.

Een woordvoerster van Corendon liet eerder weten dat het slechte weer en het vele regenwater op de landingsbaan een rol speelden bij het incident. De Inspectie Verkeer en Waterstaat en de Onderzoeksraad Voor Veiligheid (OVV) onderzoeken het voorval.

Lees ook:Vliegtuig Corendon raakt van de baan op Schiphol
Lees ook:Boeing Transavia op Schiphol ontruimd na steekvlam
Lees ook:Corendon-Piloot vliegt 13 jaar met vals vliegbrevet
Lees ook:Piloten crash Schiphol negeerden technisch probleem
Lees ook:Verklaring Corendon over ontruiming vliegtuig in Turkije

1 Reacties // Reageer

One thought on “Kritiek op Schiphol en Corendon na incident

  1. Thomas

    Corendon is prijsvechter; en vaak wordt er dan bezuinigd op de service. Ik vind dat in een dergelijk geval niet naar de centen gekeken moet worden maar dat kosten nog moeite gespaard moeten worden om alle problemen op te lossen.

      /  

Comments are closed.