Update Germanwings-crash: Co-piloot liet vliegtuig crashen

Dinsdagmorgen stortte een toestel van Germanwings neer in de Franse Alpen. Franse onderzoekers hebben vanmiddag bekend gemaakt dat er niks mis was met het vliegtuig, maar dat de co-piloot zelf het vliegtuig liet crashen.

Buitengesloten

De onderzoekers hebben afgelopen nacht de 1e zwarte doos uitgelezen. Op deze recorder staan de laatste 30 minuten van de vlucht. Tijdens de 1e 20 minuten praten de piloot en co-piloot normaal met elkaar. Daarna vraagt de piloot of de co-piloot het gezag even wil overnemen. Op de recorder is te horen dat de piloot de cockpit verlaat, waarschijnlijk ging hij naar het toilet. Even later komt de piloot terug en wil hij de cockpit weer in, maar de deur is op slot. De piloot vraagt een aantal keer of hij binnen mag, maar de co-piloot reageert niet. De deur blijft dicht en de daling is ingezet. De piloot bonst een paar keer op de deur en schreeuwt. Ondertussen stuurt de luchtverkeersleiding een aantal noodsignalen naar de cockpit, maar de co-piloot reageert niet. Een minuut later crasht het vliegtuig in de bergen, de passagiers aan boord waren op slag dood.

De onderzoekers sluiten uit dat de co-piloot onwel is geworden, zijn ademhaling was gewoon normaal. Het vliegtuig vloog eerst op de automatische piloot, maar is handmatig uitgezet. De co-piloot heeft het vliegtuig dus zelf laten dalen. Op de recorder is ook te horen dat de passagiers pas op het laatste moment in de gaten kregen wat er aan de hand was, er klinkt gegil in het vliegtuig.

Keuring

Carsten Spor, de directeur van Lufthansa, is geschokt.  ”In je ergste nachtmerrie, kun je je dit niet voorstellen.” Spor laat ook weten dat alle piloten bij Lufthansa en dus ook Germanwings, zorgvuldig worden geselecteerd. De piloten worden gekeurd met testen die wereldwijd worden erkend. De piloten worden ook psychologisch getest. De 27-jarige co-piloot ging in 2008 in opleiding en rondde deze succesvol af.

Cockpitregels 

Andere luchtvaartmaatschappijen hebben inmiddels ook gereageerd en zijn geschokt dat dit kon gebeuren. Een co-piloot alleen in de cockpit is normaal in Europa, maar in Amerika niet. Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen hebben sinds de aanslagen van 11 september 2001 andere regels voor de cockpit. Er mag niemand alleen in de cockpit achterblijven. Als 1 piloot bijvoorbeeld even naar de wc gaat, zal een ander bemanningslid zijn plaats innemen. In Nederland geldt deze regel niet.

Norwegian Air heeft de Amerikaanse regel donderdag meteen ingevoerd, kort daarna voerden Air Canada en Easyjet ook deze regels per direct in.

Lees ook:Piloot buitengesloten, vliegtuig maakt noodlanding
Lees ook:Vlucht Air India uren vertraagd na vechtpartij tussen piloot en monteur
Lees ook:Piloten Air India op de vuist in cockpit
Lees ook:Vlucht geannuleerd vanwege agressieve piloot
Lees ook:Piloot United Airlines dronken achter stuurknuppel

Geen reacties // Reageer