Easyjet test as detector

EasyjeteasyJet heeft een nieuwe technologie onthuld dat toekomstige vertragingen door vulkanische activiteit moet verminderen. easyJet is hiermee de eerste luchtvaartmaatschappij die de nieuwe technologie AVOID (Airborne Volcanic Object Identifier and Detector) uittest. Het systeem, hoofdzakelijk een weer radar voor as, werd ontworpen door Dr Fred Prata van de Norwegian Institute for Air Research (NILU). AVOID is een systeem dat het plaatsen van infrarode technologie op een vliegtuig betreft en op die manier beelden aan zowel de piloten als het luchtverkeerscentrum van een luchtvaartmaatschappij doorstuurt. Deze beelden zorgen ervoor dat piloten een as wolk al op 100 kilometer afstand van het vliegtuig kunnen zien op hoogten tussen de 5,000ft en 50,000ft. Dit zal piloten toestaan om aanpassingen aan de vliegroute uit te voeren om iedere aswolk te vermijden. Het concept lijkt op een weerradar die vandaag de dag op commerciële lijnvliegtuigen standaard in gebruik is.

Nauwkeurig beeld

Op de grond wordt de informatie van een vliegtuig dat is uitgevoerd met de AVOID technologie gebruikt om een nauwkeurig beeld te krijgen van de vulkanische aswolk met behulp van real time data. Hierdoor kunnen grote gedeelten van het luchtruim, die anders tijdens een vulkanische uitbarsting gesloten zouden worden, worden opengesteld. Dit komt passagiers ten goede doordat verstoringen worden verkleind.

Over de as detector

easyJet Chief Executive Andy Harrison, zegt: “Deze vooruitstrevende technologie is het gouden idee waarmee grootschalige as verstoringen tot het verleden behoren. De as detector stelt onze vliegtuigen in staat om de aswolk te traceren en te vermijden, net als weer radars en weerkaarten onweer zichtbaar maken.”

Dr Fred Prata, senior wetenschapper aan de Norwegian Institute for Air Research (NILU) en uitvinder van het AVOID systeem voegt toe: “AVOID verrijkt de theorie rondom vulkanische as wolken met live data. easyJet is bereid om onze technologie tot leven te brengen.”

Andrew Haines, Chief Executive van de Civil Aviation Authority geeft commentaar op de lancering van deze technologie vandaag: “Het is belangrijk dat de luchtvaart community samenwerkt in het ontwikkelen van oplossingen om de verstoringen – in geval van terugkeren van het as – te verminderen. De CAA verwelkomt het feit dat luchtvaartmaatschappijen innovaties als deze overwegen en we zullen er alles aan doen om hen te faciliteren.”

De eerste testvluchten worden binnen twee maanden door Airbus namens easyJet uitgevoerd. Daarvoor wordt een Airbus 340 test vliegtuig gebruikt. Behoudens de resultaten van deze testen, is easyJet van plan de technologie op haar eigen vliegtuigtuigen te beproeven met het uiteindelijke voornemen het op voldoende vliegtuigen te laten installeren zodat de toekomstige verstoringen door as worden verminderd.

Lees ook:Staking: Norwegian Air schrapt vluchten in Scandinavië
Lees ook:Piloten Norwegian Air staken
Lees ook:Morgen: Nederlandse piloten EasyJet staken
Lees ook:Morgen: Piloten Easyjet Amsterdam staken weer
Lees ook:Piloten Easyjet staken

Geen reacties // Reageer