Langste treinstaking ooit: Duitse machinisten vanaf morgen in staking

duitslandstaking

2 weken geleden legden Duitse machinisten 2 dagen het werk neer. Nu heeft de vakbond de machinisten weer opgeroepen om te gaan staken. Dit keer zijn het geen 2 dagen, maar zal de staking tot en met zondag aanhouden. De langste treinstaking voor Duitsland ooit dus.

De vakbonden en de spoorwegen zijn al heel lang met elkaar in gesprek over de arbeidsvoorwaarden. De vakbond GDL wil namelijk een loonsverhoging van 5% en vermindering van de arbeidstijd met een uur per week. Deutsche Bahn houdt vast aan 4,7% en een eenmalige uitkering van 1.000 euro. De bedrijven willen niet inbinden en kwam er dus weer niet uit, voor de 17e keer. En dus gaan de machinisten weer staken.

Goederentreinen rijden vanaf vandaag al niet meer en passagierstreinen staan vanaf morgen stil. De staking duurt tot en met 10 mei. Deutsche bahn is woest en noemt de staking totaal ongepast: ”GDL berokkent treinreizigers, Deutsche Bahn en ook de Duitse economie enorme schade.”

Dagelijks nemen ongeveer 5,5 miljoen Duitsers de trein. Deutsche Bahn neemt daarnaast ongeveer een vijfde van het totale goederentransport voor zijn rekening. Dat komt neer op 620.000 ton per dag. Economische instituten waarschuwden al eerder dat een staking lijdt tot een dagelijkse economische schade van 100 miljoen euro.

Of de staking ook gevolgen heeft voor Nederlandse reizigers is nog niet helemaal duidelijk. Onzeker is ook of de internationale treinen wel of niet zullen rijden. Maar daarover later hopelijk meer.

Lees ook:Duitse machinisten dreigen weer met staking
Lees ook:Duitse treinstaking alweer voorbij
Lees ook:Staking Duitse spoorwegen weer voorbij
Lees ook:Duitse machinisten vanaf morgen weer in staking
Lees ook:Normale dienstregeling morgen: Rechter verbiedt staking machinisten NS

Geen reacties // Reageer