Reistip: Zo voorkom je een jetlag

jetlag

Bijna iedereen die wel eens een lange vliegreis gemaakt heeft, heeft er last van gehad. Een jetlag. Je zit uren in een krappe stoel, vliegt door allerlei tijdszones en bij aankomst ben je vreselijk moe. Er bestaan helaas geen medicijnen of behandeling tegen een jetlag, maar je kan het wel voorkomen.

Een jetlag is de verstoring van het slaap-waakritme die optreedt wanneer je in korte tijd, bijvoorbeeld per vliegtuig, naar een plaats op aarde gaat waar het volgens de plaatselijke tijd substantieel vroeger of later is dan op de plaats van vertrek. Je bent moe, je weet niet zo goed meer waar je bent, hoe laat het is en je kan niet meer in slaap komen. En die vervelende jetlag, die kun je dus voorkomen, hieronder een aantal tips om de jetlag voor te blijven.

Stress vermijden
Rust de dag voor vertrek goed uit. Neem de tijd om je koffer in te pakken en ga op tijd naar het vliegveld. Zoek ook alvast goed uit bij welke gate je moet zijn. Dat scheelt een heleboel stress en onrust.

Slaapritme aanpassen
Zit je lang in het vliegtuig? Moet je ver reizen? Reis je met de tijd mee, naar het oosten, ga dan de dagen voor vertrek iets vroeger slapen en sta vroeger op. Ga je terug in de tijd, naar het westen dus, dan ga je dus later slapen en sta je later op. Het beste is om het iedere dag met een half uurtje op te bouwen.

Geen alcohol
Het is zo makkelijk, je bent op reis, je wilt dit vieren en dus bestel je maar een wijntje bij de stewardess. Dat is misschien lekker, maar jetlag-technisch niet zo handig. Ook koffie is niet zo verstandig. In het vliegtuig is de lucht droog. Alcohol en cafeine drinken is dan niet verstandig, daar krijg je hoofdpijn van en droog je sneller uit.

Veel drinken
Dus alcohol en koffie drinken kan niet. Maar je moet wel veel drinken om uitdroging te voorkomen. En uitdroging is juist één van de oorzaken van die jetlag. Drink dus veel water voor, tijdens en na de vlucht. Qua eten is vet en zout eten ook niet goed, je kan beter een lichte maaltijd met koolhydraten nuttigen. Pasta of rijst eten is een goeie tip.

Horloge
Het is zo simpel. Zet in het vliegtuig je horloge, de klok van je telefoon, laptop en tablet alvast gelijk met de tijd op je eindbestemming. Zo kun je alvast een beetje wennen aan die tijd. En bij aankomst moet je je ook aan deze tijd houden. Probeer wakker te blijven, zoek pas dat lekkere bed op als het nacht is. Wil je het helemaal goed doen, probeer dan een vlucht te boeken waarin de aankomsttijd in de avond ligt, dan hoef je niet al te lang te wachten voordat je mag slapen.

Bewegen
Probeer in het vliegtuig, ook al is de ruimte maar klein, veel te bewegen. Loop wat heen en weer door het gangpad, rek je spieren en zwaai met je armen. Dat ziet er misschien een beetje stom uit, maar lang stilzitten bevordert die jetlag nu eenmaal. En het is ook niet echt gezond voor je lichaam en bloedcirculatie. Probeer elke 2 uur goed te bewegen.

Gezond eten
Is je vliegtuig geland en ben je eindelijk ingecheckt in je hotel? Probeer dan de eerste dagen vooral zo gezond mogelijk te eten. Eet vooral veel fruit en groente. Zo krijg je veel vitamines binnen en daar krijg je dan weer extra energie van.

Melatonine
Medicijnen helpen niet, maar bij sommige mensen helpt het gebruik van melatonine om een jetlag te voorkomen. Slik de melatonine op gezette tijden. Kinderen mogen dit absoluut niet hebben.

Acclimatiseren
Doe het de eerste dagen van je vakantie rustig aan. Je lichaam heeft tijd nodig om te herstellen en gun je lichaam dit ook. Plan dus geen grote activiteiten op de 1e en 2e dag. Relax, neem een duik in het zwembad en blijf lekker in je hangmat liggen met een drankje, muziekje en een boekje.

Werken
Heb je niet zoveel vakantiedagen en wil je de dag na aankomst direct weer aan het werk? Dan heb ik een tip voor je: Doe het niet. Ook bij thuiskomst heeft je lichaam nog een paar dagen rust nodig. Ik heb het namelijk wel een keer gedaan, na 10 uur vliegen de dag erna gelijk weer werken. En dat was best wel heel erg zwaar.

Dit waren mijn tips om een jetlag te voorkomen. Heb je zelf ook nog tips? Laat het mij weten, dan kunnen we elkaar helpen! Succes! Want voorkomen is natuurlijk beter dan genezen

Lees ook:10 tips: Zo voorkom je een jetlag
Lees ook:10 tips: Zo voorkom je een jetlag!
Lees ook:Reistips: Zo voorkom je een jetlag
Lees ook:10 tips: Zo voorkom je een jetlag
Lees ook:Tips tegen jetlag

Geen reacties // Reageer