Startup Claimingo biedt reizigers direct vergoeding bij vliegvertraging

claimingo

De Utrechtse startup Claimingo begint vandaag met het direct vergoeden van gedupeerde vliegreizigers die meer dan drie uur vertraging hebben opgelopen. In tegenstelling tot andere claimbedrijven neemt Claimingo de claim direct over, zodat het claimproces geen zorg meer voor de consument is. De startup ontving €800.000 van een Nederlandse investeerder om gedupeerde reizigers te gaan helpen.

Claimingo stelt dat 80 tot 85 procent van de gedupeerde reizigers in Nederland geen aanspraak maakt op hun vergoeding bij vertraging omdat zij dat te veel werk vinden, of niet afweten van het claimproces. De startup introduceert een unieke propositie waarbij de gedupeerde reizigers direct een vergoeding krijgen aangeboden om hun claim over te nemen, oplopend tot €180 per persoon.

Tijdens een drie weken durende pilot verzamelde Claimingo 350 claimverzoeken, waarvan volgens de wettelijk vastgestelde regels 170 claims in aanmerking voor vergoeding kwamen. Deze claims werden overgenomen en de vertraagde reizigers werd direct een vergoeding aangeboden. Inmiddels zijn 124 claims uitgekeerd en bleken 21 claims toch onterecht te zijn. In 25 gevallen zijn de claims uitgelopen op een rechtszaak.

Het claimproces bij vluchtvertraging kan maanden tot jaren in beslag nemen. Soms beroept een luchtvaartmaatschappij zich onterecht op overmacht en is een rechtszaak noodzakelijk om alsnog de vergoeding te ontvangen. “Wij vinden dat reizigers beter moeten worden geïnformeerd over hun rechten bij vliegvertraging en hen direct de vergoeding moet worden aangeboden waar zij volgens de wet recht op hebben,” zegt Alexander Colenbrander, co-founder van Claimingo. “Gedupeerde reizigers krijgen van ons binnen 48 uur uitsluitsel over de rechtsgeldigheid van hun claim. Als de claim aan de wettelijke voorwaarden voldoet bieden we daar direct geld voor en hoeft de reiziger zich geen zorgen meer te maken over het verloop en de uitkomst van de claim.”

Claimingo heeft de ambitie een gedragsverandering teweeg te brengen binnen de claimmarkt, met het gevolg dat maatschappijen efficiënter met de claims omgaan. De startup heeft plannen om uit te breiden naar andere landen in Europa om ook daar gedupeerde reizigers te helpen.

Alexander Colenbrander (jurist) en Timothy Egeler (ondernemer) hebben Claimingo opgestart. Toen Alexander een aantal jaren tijdens zijn reis zelf vertraging opliep, kreeg hij een idee. Hij pinde € 600,- en kocht een blocnote. In de lobby van de vertrekhal benaderde hij andere reizigers met de vraag of ze hun claim aan hem wilden overdragen en schreef ter plekke hun contracten uit. Binnen een half uur had hij 6 claims gekocht en was zijn geld op. Alexander diende de claims namens de andere reizigers in bij de luchtvaartmaatschappij… Het idee voor Claimingo was geboren!

Was jouw vlucht nu ook vertraagd? Dien dan op deze site je claim in zonder juridische procedures of risico’s. Op de site check je meteen op welke vergoeding jij recht hebt.

Lees ook:Onderzoek: Ryanair en Easyjet betalen zelden bij vertraging
Lees ook:Definitief vergoeding voor passagiers van vertraagde vlucht
Lees ook:Staan in de trein: 5.000 reizigers willen schadevergoeding van NS
Lees ook:Recht op vergoeding: Nederlandse vakantiegangers laten massaal geld liggen bij vertraging
Lees ook:(Tips) Eerste hulp bij vertraging

Geen reacties // Reageer