Om te ontdekken: Het Jopie Huisman Museum in Workum

jopiehuisman

Eind oktober kreeg ik de tip binnen dat Een dagje Friesland op zoek was naar bloggers. Daar had ik, als Friezin en blogger to be, natuurlijk wel oren naar en ik besloot om mij aan te melden. Een paar dagen later kreeg ik via Facebook een bericht binnen. Ik was geselecteerd en door naar de eerste ronde. Ik kreeg een opdracht: Schrijf een blog over het Jopie Huisman Museum.

Nu ben ik gek op musea en heb ook al aardig wat musea bezocht, maar ik moest tot mijn schrik bekennen dat ik nog nooit van Jopie Huisman had gehoord. Was het een kunstenaar, een schilder of was Jopie ergens anders bekend om? Ik heb de neiging om meteen Google erbij te pakken, maar het lijkt mij ook wel eens leuk om mij te laten verrassen en te ontdekken wie Jopie Huisman nu eigenlijks was. Ik weet alleen dat Jopie een schilder was.

Op een koude zondagmorgen in november stap ik de auto in en ga op weg naar Workum. In Workum aangekomen is het stil op straat, er is helemaal niemand en de restaurants en café’s zijn open, maar nog wel leeg. Ik parkeer bij de kerk en loop naar het museum.

Het museum lijkt van buitenaf klein en staat tussen een aantal huizen in. Je zou er zo voorbij rijden als de vlag niet uit is en het reclamebord niet buiten staat. Het mag dan stil zijn op straat, in het museum zelf is het warm en druk. Er lopen niet alleen Nederlanders rond in het museum, ook Duitsers en zelfs Amerikanen zijn naar Workum afgereisd om Jopie te ontdekken. En dat is, gezien de ligging van Workum, best opmerkelijk te noemen.

Bij de balie komt er al vrij snel een vrijwilliger naar mij toe. Ik betaal, € 7,50 voor een kaartje is niet zo duur, voor de jopiehuismanpodcatcherentree en krijg een plattegrond en een klein, maar handig apparaatje mee. Op dit apparaat, een soort van iPhone maar dan wat groter, staat het silhouet van Jopie afgebeeld en kun je op een aantal toetsen drukken. Het blijkt de audiotour van het museum te zijn. Deze houdt je op diverse plaatsen in het museum voor het silhouet van Jopie en dan krijg je meer informatie over het schilderij of kledingstuk. Het apparaat houdt je dan tegen je oor, weer eens wat anders dan met een koptelefoon lopen.

Op advies van de vrijwilligster mag ik beginnen in de filmzaal, de film over het leven van Jopie begint net. Ik moet eerst de audiotour starten en daarna kan ik gaan zitten en het apparaat voor mijn oor houden. Het zaaltje, met bovenin een soort zolder met allerlei kleding en andere rommel, zit nagenoeg vol en het lijkt zo net alsof iedereen aan het bellen is. Ik kwam al snel heel wat te weten over Jopie.

jopieBiografie Jopie

Jopie is in Workum geboren en was al van jongs af aan al druk met tekenen en schilderen. Alles wat Jopie tegenkwam, of waar hij door geraakt werd, tekende hij. Later werd Jopie huisschilder, maar dat was van korte duur. Jopie wordt bij een razzia opgepakt, maar ontsnapt even later uit een kamp. Na de oorlog is Jopie druk bezig met schilderen, tekenen en af en toe werkt hij bij de aardewerkfabriek. Jopie besluit om een eigen aardewerkatelier te beginnen, maar deze gaat failliet.

Jopie begint een groothandel in lompen en metalen, de kleinste van Nederland. Jopie schildert nog steeds, maar zijn werk krijgt, mede door zijn scheiding, wel een ander karakter. Het zijn prachtige, realistische, maar toch een beetje enge schilderijen. Daarnaast bewaarde Jopie van alles en nog wat: vodden, poppen, broeken, alles wat hem maar aansprak. Jopie schilderde dat allemaal heel gedetailleerd na. Oude, versleten afgedankte spullen met een verhaal, kregen zo een 2e leven. Het publiek is gek op Jopie en zijn schilderijen. De schilderijen zijn te zien tijdens diverse exposities in het land, maar nadat er tijdens een expositie een paar werken zijn gestolen, wil Jopie de schilderijen niet meer exposeren.

De schilderijen waren nergens meer te zien, maar het publiek wilde de schilderijen nog wel graag bekijken. Zo ontstond het idee om een eigen museum te beginnen in Workum. En dat was vrij bijzonder, dat een kunstenaar bij leven al een eigen museum kon openen. In 1986 opende het eerste Jopie Huisman Museum, onder toeziend oog van vriend Freek de Jonge, maar door de enorme toeloop moest het museum al snel verhuizen naar een groter pand, een eindje verderop. In 1992 opent dit museum. Jopie bleef tot zijn dood in 2000 prachtige schilderijen maken. Dit jaar is het museum, na een grondige verbouwing, weer heropend. Het museum presenteert met trots de tentoonstelling: Jopie’s Paradys.

Terug naar het museum. Het museum is zeer overzichtelijk en er is veel extra informatie beschikbaar via de audiotour. Jopie was bekend om de sterke verhalen en Jopie heeft dan ook een aantal verhalen ingesproken. Hij verteld trots over zijn schilderijen, zijn helden en wat hij zoal heeft meegemaakt in zijn leven. Ik kom de Amerikanen weer tegen en vraag hun waarom ze juist hier in dit museum zijn. Zij laten mij weten dat ze in Amerika al van Jopie hadden gehoord en graag eens zijn schilderkunsten van dichtbij wilden bekijken. Vooral het zelfportret van Jopie, zijn realistische werken en het schilderij met de oude, afgedankte broek vinden zij prachtig. paradys

Schilder van het mededogen

En inderdaad, de schilderijen van Jopie zijn allemaal het bekijken waard. Zowel zijn vroegere als zijn latere werken zijn stuk voor stuk parels. Het zelfportret van Jopie is prachtig. Volgens het museum wordt Jopie ook wel de schilder van het mededogen genoemd. Zijn stillevens zijn in de loop van de jaren haast universele levenslessen geworden:
‘Wat als oud vuil is afgedankt, verandert in iets dat kan ontroeren. De mensen herkennen zich in mijn schilderijen en vinden zichzelf erin terug’.  Jopie had ook veel fans en die schreven hem vaak lange brieven, het museum heeft hier een aparte hoek voor gereserveerd, erg leuk om al de brieven te lezen.

Conclusie

Ik heb Jopie’s Paradys ontdekt en ik heb ervan genoten. ik kan nog wel uren doorgaan met vertellen over welke schilderijen ik allemaal heb gezien en wat voor een indruk ze op mij hebben achtergelaten, maar dat mag je natuurlijk ook zelf allemaal ontdekken. Het museum is elke dag open van 13.00 tot 17.00 uur.

Jopie Huisman Museum
Noard 6, Workum

Nu hoor ik je natuurlijk denken: Is het bloggen voor de site nog iets geworden? Ik heb tot op heden helaas nog geen antwoord gekregen of ik door ben naar de volgende ronde en ook op de pagina op Facebook is het momenteel erg rustig. In de tussentijd staat deze blog al heel lang in concepten te wachten op publicatie en vond ik het leuk om de blog op mijn eigen blog te zetten. Begin het jaar met een review, zullen we maar zeggen.