Vakantiebeurs heeft jongeren weinig te bieden

vakantiebeursEen rondje lopen op de Vakantiebeurs in Utrecht. Wat valt op? Jongeren weten de weg naar de Jaarbeurs in Utrecht niet te vinden. Elk jaar komen er minder jonge reizigers onder de dertig jaar naar de Vakantiebeurs. Ook de reisorganisaties die zich richten op een jong publiek zijn inmiddels afgehaakt. Organisaties als Kilroy Travel en Mambo Reizen  waren vorig jaar nog wel aanwezig, maar hebben dit jaar laten weten niet meer deel te nemen aan de Vakantiebeurs, omdat hun doelgroep daar niet loopt. Vandaag heb ik een rondje over de Vakantiebeurs gelopen en mij viel op dat er nog minder jongeren waren dan voorheen en er ook geen aanbod voor een jonge doelgroep is, behalve als je vrijwilligerswerk wilt doen of gewoon een standaard strandvakantie naar Curacao wilt boeken.

 

25-35 jarigen

Een jaar geleden nog had de organisatie van de Vakantiebeurs als speerpunt de doelgroep 25-35 jarigen naar de Vakantiebeurs te lokken. De bovengenoemde reisorganisaties aangevuld met Shoestring zouden betrokken worden bij het bereiken van de doelgroep en de organisatie van speciale activiteiten voor jongeren. Hier kwam echter weinig va terecht. Het speciale ‘jongerenplein’ bleek niks meer dan een koffietent met een paar Fatboys te zijn. Hier ga je natuurlijk geen enkele jongeren enthousiast mee krijgen.

 

Gemiddelde leeftijd

Inmiddels loopt de gemiddelde leeftijd van de bezoeker van de Vakantiebeurs verder op. De afgelopen jaren lag de gemiddelde leeftijd rond de 47 jaar. Als de Vakantiebeurs niet oppast wordt het een 50+ Vakantiebeurs. Niks mis mee overigens.

 

Geen bijzondere reizen meer

De toegevoegde waarde van de Vakantiebeurs zou moeten zitten in het reisaanbod. De Vakantiebeurs is een ideale plek om inspiratie op te doen. Juist organisaties die zich op specifieke doelgroepen richtten gaven de beurs voorheen kleur. Die organisaties zijn een stuk minder makkelijk te vinden via het internet dan de grote jongens die iedereen wel kent. Zo was er een speciaal Singlereizen plein waar alle singlereis-specialisten stonden. Ook voor de singlereiziger is er weinig meer te beleven op de Vakantiebeurs, zo is te lezen op Singlessite.nl omdat er geen enkele reisorganisatie die gespecialiseerd is in singlereizen op de Vakantiebeurs staat. Op de Vakantiebeurs zie je nu nog alleen stands met landenspecialisten en de grote reisorganisaties. Alle kleinere organisaties met een specifieke doelgroep zijn verdwenen, omdat de kosten niet tegen de baten opwegen.

 

Concurrentie met internet

De Vakantiebeurs kan inmiddels de concurrentie met het internet niet meer aan. Jongeren weten op het internet prima de informatie te vinden die zij nodig hebben om de vakantie(bestemming) te vinden die zij zoeken en komen dus niet meer naar de Vakantiebeurs. Een gemiste kans! Het zou goed zijn als er weer eens wat vers bloed geblazen wordt in de Vakantiebeurs. De bezoekersaantallen lopen terug, het publiek vergrijst en er zijn elk jaar minder standhouders. Ook dit jaar is de Vakantiebeurs kleiner dan vorig jaar en het leek vandaag minder druk dan vorig jaar op de zaterdag, wat doorgaans de drukte dag is.

Lees ook:Vakantiebeurs: 12% minder bezoekers
Lees ook:verre groepsreizen steeds populairder bij jongeren
Lees ook:Verre reizen & rondreizen steeds populairder bij jongeren
Lees ook:Verre avontuurlijke groepsreizen steeds populairder bij jongeren
Lees ook:Mambo rondreizen jongeren in Slovenie, Kroatie, Italie en Thailand, single reizen of samen met vrienden op vakantie

Geen reacties // Reageer