Dikke mensen betalen extra bij KLM. Terecht of niet? Hoe zit het nou echt met de Fat Tax?

Dikke mensen extra laten betalen, terecht of niet?

Dikke mensen extra laten betalen, terecht of niet?

Dikke mensen moeten bij KLM een extra stoel boeken, wanneer zij niet in de stoel passen. KLM is niet de enige luchtvaartmaatschappij die dikke mensen extra laat betalen. In Amerika en Australië speelt de discussie al langer. In Australië vindt men dat passagiers met overgewicht een ‘fat tax’ moeten betalen. Iemand met veel bagage moet immers ook extra betalen. ‘Discriminatie’ vinden de tegenstanders, die melden dat sommige mensen er helemaal niets aan kunnen doen dat ze zo dik zijn. De discussie gaat in deze landen overigens over het gewicht van de passagier en niet over de breedte. Overgewicht van passagiers kost luchtvaartmaatschappijen veel geld door extra kerosine verbruik. United Airlines heeft al sinds april 2009 een ‘Fat Tax’. Transavia, Martinair, Easyjet en RyanAir hebben laten weten deze Fat Tax niet in te voeren. RyanAir heeft de Fat Tax overigens wel onderzocht. Opvallend is dat de nieuwe Economy Comfort class van KLM geen oplossing biedt voor dikke passagiers. De stoelen zijn namelijk niet breder.

Vul de Poll in

 

Is het terecht om dikke mensen extra te laten betalen voor vliegreizen?

  • Ja (62%)
  • Nee (36%)
  • Geen mening (2%)
Loading ... Loading ...

 

KLM Economy Comfort Klasse, wel meer beenruimte, geen bredere stoelen

Een dikke passagier moet in de stoel passen en de leuning moet naar beneden kunnen. Opvallend is dat KLM onlangs de Economy Comfort Klasse heeft ingevoerd met de slogan, “kies het comfort dat bij je past”. In de economy comfort klasse krijg je wel 10 cm extra beenruimte, maar de stoelen zijn niet breder. Zo blijkt uit navraag bij KLM. Op Europese vluchten zijn de stoelen in de Economy class en Economy Comfort class 43 centmeter breed en op intercontinentale vluchten 44 centimeter breed. Passagiers moeten zelf inschatten of ze in deze stoelen passen. Wanneer je er niet in past en geen extra stoel geboekt hebt, mag je niet mee als de vlucht volgeboekt is. De Economy Comfort Class biedt dus voor dikke/brede reizigers geen oplossing. Wanneer de stoelen ook breder geweest waren, was een upgrade naar de comfort class wel een oplossing geweest voor mensen die net niet in de stoelen passen.

 

RyanAir

RyanAir heeft wel onderzocht of er draagvlak was voor het invoeren van een Fat Tax, maar het plan stuitte op heel wat verzet, hoewel eenderde van de ondervraagden het een goed idee vond. Officieel heeft RyanAir deze tax niet ingevoerd om praktische redenen. Momenteel kan er bij Ryanair enkel nog online ingecheckt worden en blijft een vliegtuig van Ryanair slechts 25 minuten op de grond tussen twee vluchten. Dat zou de reden zijn om de taks niet in te voeren, meldt een woordvoerder. Te weinig tijd om het praktisch uit te voeren, kortom.

 

Arkefly DuoSeat

De Nederlandse chartermaatschappij Arkefly biedt dikke reizigers de mogelijkheid een DuoSeat te boeken. Vanaf € 25 per enkele reis kan een passagier één of meer stoelen naast de eigen stoel reserveren, mits beschikbaar. Dit recht is overigens niet alleen voorbehouden aan dikke mensen, als je zelf meer ruimte wilt, dan kun je deze extra stoel(en) ook reserveren.

 

Dikke mensen betalen extra vanwege hogere brandstofkosten en extra CO2 uitstoot?

KLM zegt dat men dikke passagiers extra laat betalen vanwege de veiligheid en het comfort van de andere passagiers. Maar dat is niet de werkelijke reden. Het gewicht van dikke passagiers kost luchtvaartmaatschappijen extra kerosine. In Amerika is het gemiddelde gewicht bijvoorbeeld met 4.5 kilo gestegen ten opzichte van 10 jaar geleden. Uit onderzoek blijkt dat dit de luchtvaartmaatschappijen 220 miljoen euro extra per jaar kost en een uitstoot van 3.8 miljoen kilo CO2. Dikke mensen zorgen dus ook nog eens voor extra klimaatproblemen. De vervuiler betaalt moet KLM gedacht hebben? Luchtvaartmaatschappijen bepalen de vliegtarieven o.a. op basis van gemiddeld gewicht van passagiers en bagage. Hoe zwaarder de kist, hoe meer kerosine, hoe hoger de kosten. Maar een vliegtuig heeft ook een maximum aan gewicht dat het kan vervoeren. Veel dikke mensen aan boord kan ook betekenen dat er minder passagiers op de vlucht mee kunnen, omdat anders het maximum gewicht overschreden wordt. Luchtvaartmaatschappijen staan voor de keuze om deze extra kilo’s en dus kosten over alle passagiers te verdelen of dikke mensen extra te laten betalen voor overgewicht. KLM kiest dus voor het laatste, Arkefly denkt slim te zijn door wat extra verdiensten te krijgen uit stoelen die toch leeg zijn en andere maatschappijen zijn bang voor reputatieschade.

  

Onderzoek van Scandinavian Airlines (SAS)

Luchtvaartspecialisten bij SAS hebben uit onderzoek geconcludeerd dat overgewicht bij passagiers de vluchtveiligheid in gevaar brengt. Steekproefsgewijs werden passagiers gewogen en vaak kwamen die 3 kilo boven het gemiddelde gewicht uit waarmee het ‘payload’ van een vliegtuig werd berekend. Per (groot) vliegtuig toch al gauw ongeveer 1000 kilo extra. Extra brandstof en langere startbanen zijn dan nodig om dezelfde vluchtveiligheidsnorm te halen. SAS meldt verder dat de Europese vliegveiligheidsnormen inmiddels 10 jaar oud en dus niet meer van deze tijd zijn.

 

Fat tax in Australië

In Australië vindt men dat passagiers met overgewicht een ‘fat tax’ moeten betalen. Iemand met veel bagage moet immers ook extra betalen. ‘Discriminatie’ vinden de tegenstanders, die melden dat sommige mensen er helemaal niets aan kunnen doen dat ze zo dik zijn. Dr. John Tickell, een voedingsexpert, is een voorstander van een ‘fat tax’. Als een airline kosten in rekening brengt voor extra bagage dan moeten ze dat ook doen voor overgewicht bij de passagier zelf. ‘Airlines maken kosten om te kunnen vliegen en het is onlogisch om de kosten van extra gewicht aan boord te verdelen over alle passagiers,’ aldus Tickell. ‘Waarom honderd dollar extra betalen voor een paar golfclubs als mijn totaal gewicht ver onder dat van mijn buurman blijft?’ vraagt hij zich af.

 Low cost carrier Jetstar heeft een paar extra brede stoelen aan boord om ‘gewichtige’ passagiers te kunnen accommoderen. Passagiers krijgen van deze low cost carrier de keus om voor deze upgrading te gaan of om twee in plaats van een economy stoel te reserveren.

 

Rechtzaak tegen Air France

De maatregel van KLM Air France lijkt een reactie op een verloren rechtzaak. Een Fransman van 170 kilo moest van de luchtvaartmaatschappij een tweede zitplaats kopen op een vlucht van New Delhi naar Parijs, na een vakantie in India. De passagier voelde zich diep vernederd toen luchtvaartpersoneel zijn taille opnam met een meetlint. Dat alles in het bijzijn van andere passagiers. Air France moet de man 8000 euro schadevergoeding betalen en de kosten voor de tweede zitplaats moeten terugbetaald worden. In de vervoersvoorwaarden van Air France – KLM stond helemaal niets over passagiers met overgewicht. Nu heeft de luchtvaartmaatschappij de voorwaarden dus aangepast en is het gerechtvaardigd de passagier extra te laten betalen.

De discussieover de Fat Tax zal nog wel even doorgaan. Wat vind jij? kensen wel of niet extra laten betalen voor hun vlucht?

Lees ook:KLM: dikke mensen moeten extra stoel boeken
Lees ook:Dikke mensen extra laten betalen voor KLM vlucht is terecht
Lees ook:SP vraagt Europese Commissie op te treden tegen ‘Fat Tax’ KLM
Lees ook:Betalen om te pissen bij RyanAir
Lees ook:3FM DJ Coen Swijnenberg start beenruimte-actie tegen KLM

19 Reacties // Reageer

19 thoughts on “Dikke mensen betalen extra bij KLM. Terecht of niet? Hoe zit het nou echt met de Fat Tax?

  1. Hans

    Helemaal mee eens, heb zelf 12½ uur naast zo’n overgewicht persoon gezeten, ik had nog maar een halve stoel over, bovendien tijdens het eten moest ik wachten tot hij klaar was, want er bleef gewoon geen arm ruimte over. Dit terwijl ik op een veel duurder jaarticket reisde en hij op een goedkoop lastminuut ticket.

    Beter was om per passagier niet meer dan 85 a 90 kilo te vervoeren op een 1 persoonsticket, incl, bagage, heb je ook gewoon geen probleem meer met inchecken.

    Ik vind dit geen discriminatie, ik vind dat onder de huidige regels de niet zo zwaar mensen worden gediscriminiseerd worden, want bij een kleine overgewicht van de bagage moeten zij wel bijbetalen.

    Hans Stolp
    meermalen per jaar vligend naar Thailand

      /  
  2. Hennie

    Door winstbejag zijn de stoelen vaak smaller geworden, zodat zelfs personen met een gewoon postuur er niet comfortabel in kunnen zitten. Dus het zou de KLM sieren om bredere en comfortabele stoelen aan te bieden. Het is wel degelijk discriminatie om onze volslanke medemens zo te behandelen. Die er vaak niets eens wat aan kan doen. Zie helaas ook veel egoïstische reacties. Dit zegt iets over de hedendaagse moraal in NL. “Als ik maar goed zit!”

      /  
  3. Willemijn

    Ik ben het helemaal eens met Hennie. Ik heb zelf ook overgewicht door een ziekte en wij zijn vogelvrij verklaard.
    Ik heb jaren in de reiswereld gewerkt en weet dat de luchtvaartmaatschappijen zoveel mogelijk stoelen plaatsen om nog meer te verdienen.Als ze eens wat minder stoelen plaatsen zodat iedereen normaal kan zitten gaat het gewicht per vliegtuig ook omlaag. Zo kan je iedereen in zijn waarden laten.En wij moeten ook eens gaan accepteren dat we normale prijzen gaan betalen voor een vlucht. Want tegenwoordig willen we voor 10 euro naar londen reizen.Mensen laten we lief zijn voor elkaar en elkaar accepteren om wie we zijn.

      /  
  4. Pingback: “Dikke mensen extra laten betalen voor KLM vlucht is terecht” | Travel

  5. Gea

    We hebben het over extra gewicht, dat is wat de KLM aanvoert. Hoe zit het dan met mensen die 2 meter lang zijn en daardoor waarschijnlijk ook wel boven het gemiddelde gewicht zitten? Laat iedereen dan betalen voor de extra kilo’s die je boven het gemiddelde gewicht zit. Want of nou iemand van 1.60m 85 kilo weegt of iemand van 2m 100 kilo weegt.. dat maakt volgens mij niet uit in kilo’s. Daarmee betaalt iedereen met extra gewicht extra, net als bij te veel bagage. En het is niet vernederend voor dikke mensen, die er zelf over het algemeen niks aan kunnen doen, net als lange mensen..

      /  
  6. tmas

    dat ze slanke mensen dan maar korting geven.

      /  
    1. Anoniem

      haha inderdaad.
      dan krijg ik zeker weten 50% korting.

        /  
      1. chaimae

        dit is super oneerlijk stel je spaart heel lang om op reis te gaan en dan heb je dat geld en je bent dik en opeens is die regel gekomen dat is dan heel zielig en somigge mensen kunnen er niks aan doen heel erg zielig

          /  
  7. Pingback: Regisseur Kevin Smith uit vliegtuig gezet omdat hij te dik is | Travel

  8. ricky jansen

    Als ze overgewichtige mensen dan met 1 bil op de 2e stoel laten zitten vliegen ze ook heel comfortabel. Of krijg je dan meteen ook een grotere bredere stoel waar je ook je benen kwijt kan??
    KLM zal veel klanten gaan verliezen aan Duitse maatschapijen die zo wie zo veel meer zitplaatsruimte hebben dan hier bij nederlandse maatschapijen.
    Hebben ze in de jaren dat mensen groter en gewichtiger geworden zijn ook de maten van hun stoelen aangepast? Nee dus wel dichter op elkaar gezet zodat je nog krapper komt te zitten.
    Een beetje tolerantie waar de wereld om schreeuwt zou hier op zijn plek zijn.

      /  
  9. Anoniem

    natuurlijk wel dat zullen die dikzakken leren. een keertje ging ik in een stoel zitten en de riem zat zooooo wijd ik moest hem 10 keer kleiner maken. ik was met me zusje en er kwam een dik meisje van ongeveer 12 naast me zitten en ze plette me helemaal. en toen raakten we in gesprek en ze vroeg of ze mee mocht luisteren met mijn zusjes mp3 speler. dus zij zegt natuurlijk ja, ze durft nooit ergens nee tegen te zeggen. ik werd echt helemaal geplet ze schoof dichterbij en met één dik been van dr zat ze half op mijn magere been en één arm leunde ze mee op m’n buik en ze was zóó zwaar ik dacht dat ik dood ging. op een gegeven moment vroeg ik of ze op wou schuiven, ik zei dat ik naar de wc moest. ik hield het gewoon niet uit met haar. dus toen ik terug kwam van de wc, wou ik gaan zitten maar ze hield gewoon twee stoelen bezet! ik paste er niet eens meer bij. dus ik prop mezelf er weer een beetje tussen en wil de stoelleuning omlaag doen zodat ze opschoof. maar ze hield me tegen en zei dat dat niet lekker zat. dus ik sta op en zeg ‘ja maar ik wil ook zitten!’ en ze zegt ‘dat kan toch, stt ga zitten!’ en terwijl ik opstond had ze mijn plek alweer in beslag met haar vet. ik was zó boos dus ik ging gewoon op d’r zitten. en ze zei ‘aaaaaah! au au au! je bent veel te zwaar ga weg! aaaau!’ ik was heel beledigd. ik was ook 12 en woog 27. dus toen zei ze ‘wacht even ga eens zitten, jij eerst.’ dus ik dacht ‘he, he, eindelijk’ en ging zitten. ging ze bij mij op schoot! AAAAAAAAAAAGG ik ging zo wat dood. nou ja, ze zat in dr eigen stoel maar was zo dik dat ze half op mij zat. was ik toch maar met mijn ouders mee gegaan op vakantie.. ):

    ik werd echt zo erg geplet. drie dagen later in het zwembad van mijn oma (ze woonde in ons vakantieland) toen we pas konden gaan zwemmen zat ik onder de blauwe plekken..

    een DIKKE JA dus!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      /  
    1. .

      wauw wat ben jij een verschrikkelijk mens zeg. en dat nog maar 12 jaar, wat moet er in godesnaam van jou terecht komen. sorry hoor, maar je gaat hier echt te ver. lid van de pro-ana ? jeetje zeg.

        /  
      1. freek

        wat zit je nou te zeiken johh hij kletst zomaar wat uit zn nek! maareh ik ben het er mee eens, nuke die handel! opdonderen met dikke vatsige mensen! weg ermee!!! allemaal dumpen op een eiland en ze jaren lang garnalen laten pellen!

          /  
  10. Nathalie

    Lekker makkelijk hoor om alle mensen over een kamp te scheren, de mensen die dik zijn zijn, zijn niet allemaal te zwaar door te veel te eten!Mensen met overgewicht worden niet zomaar te zwaar daar zit 9 van de 10 gevallen een verhaal achter.Denk daar maar eens over na.En Freek iets minder grof kan ook wel he!

      /  
  11. Martin

    Probeer maar eens 2 stoelen voor één passagier te reserveren bij KLM.
    De afdeling Reserveringen weten van het bestaan niet af, het systeem heeft er problemen mee. Als het eenmaal is gelukt moet je vragen of de armleuning tussen de 2 stoelen voor 100% omhoog kan, je zit niet lekker met een armleuning in je rug. Wij zijn er al 24 dgn. mee bezig en hebben nog steeds geen schriftelijk garantie dat het kan.
    Dus….. KLM verplicht corpulente passagiers een product te kopen wat ze niet waar kunnen maken maar doe je het niet dan kunnen ze je weigeren i.v.m. de vliegveiligheid.

      /  
  12. Rutgers

    Absolute ja…

    Discriminatie? Nee, onzin, je betaalt voor wat je gebruikt, heel simpel… Stoelen kleiner geworden? Nee, ook niet waar, de stoelen zijn al verschillende jaren precies dezelfde breedte… Ze kunnen er niks aan doen? Ook niet waar, uit onderzoek is gebleken dat een ruimschootse meerderheid van onze obese medelanders wel degelijk zelf dit kunnen bepalen, slechts een klein deel hiervan hebben een echte medische reden. Met een medische verklaring kan men dus duidelijk onderscheid maken hierin. Heb je deze verklaring? Dan kan men inderdaad extra ruimte krijgen. Heeft men deze verklaring niet? Betalen dus… Klinkt dit negatief? Misschien, maar het is wel de realiteit. Ik heb er als medereiziger last van. Rokers worden nu ook als paria’s behandeld omdat anderen er last van hebben. Misschien een kromme vergelijking omdat roken meer invloed heeft op de gezondheid heeft van anderen, maar obesitas is ook een probleem waar mensen meer op gewezen mogen worden vind ik, in plaats van dat we alles goed proberen te praten.

      /  
  13. Crazy Lace

    Buitengewoon discriminerend, deze maatregel. Ik stel voor om de zaken om te draaien en KLM een koekje van eigen deeg te geven. Er is namelijk maar 1 manier om ze te laten voelen dat het extra laten betalen door mensen met overgewicht écht niet kan: boycotten die KLM! Ik stel voor dat iedereen die solidair is met mensen met overgewicht vanaf nu massaal de KLM overslaat bij hun zoektocht naar een ticket! In wat voor wereld wil je leven, dát is waar het hier om draait. Ik wil niet meedoen aan deze misselijkmakende heksenjacht die alleen maar over geld gaat. We leven in een land waar jarenlang keihard is gevochten vóór vrijheid en tégen discriminatie, het heeft bloed, zweet en tranen en duizenden mensenlevens gekost en het is bijna niet voor te stellen dat een weldenkend, sympathiek persoon deze maatregel bedenkt. Dat moet door een heel naar iemand zijn gedaan, zo iemand waarmee je niet gezien en niet geassocieerd wil worden. Ik denk dat KLM vooral een tax moeten invoeren voor in- en intrieste mensen zoals ‘Anoniem’ hierboven: door haar ongenuanceerde en grove uitspraken hoort zij bij de groep mensen waar de wereld pas ECHT last van heeft. Een wereld is nog nooit ten onder gegaan aan vriendelijkheid en mededogen, en aan tolerantie en verdraagzaamheid: wel aan haat en nijd.
    Ga lekker op vakantie ZONDER KLM, stop 3 modellen op 1 vliegtuigstoel en laat ze lekker bruin bakken in het zonnetje. En ik hoop dat mensen solidair zijn en zich puur om ethische redenen zullen verzetten tegen dit soort discriminatie.

      /  
    1. JoeBro

      Oh come on! Dikkere mensen MOETEN gewoon méér betalen voor een extra zitje, dat is toch maar logisch.. En zeggen dat dit discriminatie is werkelijk vergezocht. Heb je al eens ooit naast iemand van 160 kg gezeten op een vlucht naar Peru? Ik zou daarenboven willen voorstellen dat dikke mensen naast dikke mensen moeten gaan zitten, dan hebben ze er zelf last van. Tickets zouden moeten betaald worden op gewicht, inclusief bagage. Bvb: niet meer dan 110 kg per persoon, anders bijbetalen.
      Ik ben trouwens helemaal te vinden voor een vettaks zoals dat in sommige landen al bestaat. Op alles wat calorierijk is een extra taks betalen zou de betaalbaarheid van de gezondheidsverzekering zeker dragelijker houden, want dikkerds hebben nu eenmaal meer risico dan anderen om gezondheidsproblemen te krijgen. Vergelijk het met de strijd tegen de cigaret. Het wordt de rokers zo zuur gemaakt dat ze vanzelf wel stoppen. Dus hoogtijd om hetzelfde toe te passen voor de dikke medemens.

        /  
  14. melisa

    heel oneerijkwant somigge mensen hebben en ziekte du kunn ze r niks aan doen dus ik stem voor neeeeeeeeeeeeeee

      /  
    1. chaimae

      dar ben ik het helemaal mee ens dus nog maals dikkkkkkkkkkkkkkkkeeeeeeeeeeeee mmmeeeeeeeennnnnnsssssseeeeeeennnnnnn hoeven niet meer te betalen

        /  
      1. Johanna

        Melissa en Chaimae, dit is een stukje uit 2010. De vettax is er tot nu toe nog nooit gekomen..

          /  

Comments are closed.