Voorkom identiteitsfraude, laat geen kopie maken van je paspoort in hotels

PaspoortDe geoefende hotelgast heeft het vast wel eens meegemaakt. Bij de receptie van je hotel wil men een kopie maken van je paspoort. De receptionist loopt weg met je paspoort, maakt een kopietje, en geeft je paspoort weer terug. Voor zover niets aan de hand. Maar jaarlijks zijn er toch 600.000 Nederlanders de dupe van identiteitsfraude, en daarvan zijn ieder jaar ook mensen die bij de receptie van hun hotel hun paspoort hebben afgegeven. Wanneer je eenmaal slachtoffer bent van identiteitsfraude dan liegen de problemen er niet om. Andere mensen hebben bijvoorbeeld op jouw naam een lening aangevraagd of en abonnement afgesloten. Wanneer je niet aan kan tonen dat dat met valse gegevens is gebeurd kan het zomaar zijn dat je bezoek krijgt van deurwaarders. Het Ministerie van Binnenlandse Zaken heeft daarom een aantal tips voor reizigers: Schrijf op de kopie dat het een kopie is, de datum dat de kopie gemaakt is en voor welk hotel. Streep ten alle tijden je burgerservicenummer door. Een hotel heeft deze niet nodig. Het burgerservicenummer staat ook op de onderste streep. Wellicht is het ook een idee om thuis al een aantal kopieën te maken. Dan hoeft een receptioniste niet met je paspoort naar een andere ruimte te lopen. Dit is overigens ook handig voor het geval je je paspoort kwijtraakt of wanneer deze gestolen wordt.

Volg Travel.blog.nl ook op TwitterFacebook en Bloglovin

Lees ook:Bijschrijving in het paspoort niet meer geldig
Lees ook:Paspoort tien jaar geldig vanaf 2013
Lees ook:Stempels sparen met paspoortapp
Lees ook:Paspoorten en ID-kaarten worden duurder
Lees ook:Reistips voor iedere vakantie

Geen reacties // Reageer