Flitspaalsignalering; waar mag je er gebruik van maken en waar niet?

Dat piepje in de auto dat verraadt dat er een flitser in de buurt staat is reuzehandig en scheelt je bakken met geld. Denk je. Want niet overal zijn deze apparaten toegestaan, in sommige landen krijg je er zelfs fikse boetes voor die op kunnen lopen tot maar liefst 1500 euro! En ja, dan kun je toch beter geflitst worden en dat de schade beperkt blijft tot een paar tientjes. 

Nederland

Er wordt in het detecteren van flitsapparaten en radarcontroles onderscheid gemaakt tussen apparaten die gebruik maken van GPS of die gebruik maken van radarsignalen. In Nederland is het bezit en/of gebruik van een radardetector verboden maar het bezit en/of gebruik van flitspaalsignalering op uw navigatiesysteem wel toegestaan. Dat laatste werkt via GPS, waardoor het wel toegestaan is.

Uitzonderingen

Eigenlijk kun je er bijna altijd vanuit gaan dat radardetectors verboden zijn. Er zijn maar enkele landen hiervan uitzondering op de regel. Te weten: Hongarije, Verenigd Koninkrijk en Rusland. In alle andere Europese landen is radardetectie verboden!

België

Alle apparatuur dat actief op zoek is naar flitspalen is in België verboden. Heb je een navigatiesysteem dat gebruik maakt van een algemene databank dan mag deze wel gebruikt worden.

Duitsland

In Duitsland is eigenlijk alles verboden dat kan verraden waar flitspalen staan. En daarmee niet alleen navigatiesystemen, maar ook mobiele telefoons, laptops en PDA’s met software dat flitspalen kan verraden. In Duitsland zijn ze best streng met deze regeling. Ook als je een laptop in je kofferbak vervoert mét deze software kan je een boete krijgen omdat het bezit van deze software hier ook illegaal is.

Frankrijk

In Frankrijk gelden eigenlijk dezelfde regels als in Duitsland. Boetes lopen hier op tot maar liefst 1500 euro!

Oostenrijk

In Oostenrijk gelden dezelfde regels als in België. Dus apparaten die gebruik maken van een algemene databank mogen wel gebruikt worden, apparaten die actief zoeken niet.

Zwitserland

In Zwitserland zijn dezelfde regels van toepassing als in Frankrijk en Duitsland. Daar komt bij dat de Zwitserse overheid in 2007 heeft aangekondigd streng te zullen controleren op de naleving van deze wetgeving.

De ANWB raadt reizigers aan om in zijn geheel de software te verwijderen wanneer mogelijk. Wanneer je de software alleen uitschakelt ben je namelijk nog steeds in het bezit van de software. Wanneer je geen idee hebt hoe je deze software kunt verwijderen, kun je contact opnemen met de verkoper van het navigatiesysteem.

Staat het land van je bestemming (binnen Europa) er niet bij op deze lijst dan kun je er vanuit gaan dat het toegestaan is om gebruik te maken van de software.

Heb jij een verklikker op je navigatiesysteem? Verwijder je die ook voordat je op reis gaat? 

Volg Travel.blog.nl ook op TwitterFacebook en Bloglovin!

Lees ook:Boetes voor ontbreken alcoholtest Frankrijk uitgesteld tot 1 maart
Lees ook:Bodyscans of geen bodyscans?
Lees ook:Frankrijk beboet reizigers zonder alcoholtest nog niet
Lees ook:Topless zonnen, waar kan het wel en waar niet?
Lees ook:Vleeshaken, Golfclubs & Vuurwerk

Geen reacties // Reageer