Vlucht vertraagd? Claimen! Vliegtuig passagiers hebben recht op schadevergoeding tot € 600 bij vertraging, overboeking of annulering

vlucht vertragingenDe rechtbank in Haarlem heeft afgelopen vrijdag een belangrijke uitspraak gedaan voor de luchtvaartsector. Tientallen mensen kunnen met terugwerkende kracht een schadevergoeding opeisen, wanneer zij meer dan 3 uur vertraging hebben opgelopen. Het Europese Hof bepaalde eind 2009 dat mensen die sinds 2005 meer dan drie uur vertraging hadden, recht op compensatie hebben. Maar de beslissing geldt pas voor Nederlanders nu een Nederlandse rechter een uitspraak heeft gedaan.

DAS rechtsbijstandsverzekeringen spande een rechtzaak aan tegen Martinair bij de rechtbank in Haarlem. Die bepaalde dat Martinair een schadevergoeding moet betalen aan een passagier die bij een vlucht in 2007 meer dan 24 uur vertraging opliep. Het Europese Hof van Justitie bepaalde in november al dat een vertraging van meer dan drie uur moet worden gecompenseerd. Maar om als Nederlander geld terug te krijgen, moest eerst een rechter in Nederland een uitspraak hebben gedaan. Dat is nu dus gebeurd.

De uitspraak kan maatschappijen miljoenen euro’s kosten. De Europese luchtvaartsector vreest jaarlijks tussen 3 en 5 miljard euro te moeten betalen aan hun passagiers. Tussen de 1 en 2% van de vluchten heeft een vertraging die in aanmerking komt voor schadevergoeding.

 

Regels

Als passagier heb je meer rechten om schadeloos gesteld te worden dan je misschien denkt wanneer je vlucht vertraagd is. Maar er zijn ook uitzonderingen:

Je hebt geen recht op compensatie bij:

-          een acuut veiligheidsprobleem

-          extreme weersomstandigheden

-          duidelijke externe oorzaken

-          technische problemen met het vliegtuig

Je hebt niet alleen bij vertragingen recht op compensatie. Ook wanneer je overboekt bent en niet mee kunt op de geboekte vlucht, heb je recht op schadevergoeding. Ook bij vlucht annuleringen heb je recht op compensatie. In alle gevallen gelden bovenstaande uitzonderingen.

Wat te doen om compensatie te krijgen?

Uiteraard kun je een claim indienen bij de luchtvaartmaatschappij. De ene maatschappij is coulanter dan de andere bij uitkering van schadevergoedingen. Bij sommige maatschappijen is het als individuele reizigers soms zelfs onmogelijk om in contact met ze te komen. Mocht je bij de luchtvaartmaatschappij geen gehoord krijgen dan kun je het beste contact opnemen met EUclaim. Dit bedrijf is gespecialiseerd in schadeclaims in de luchtvaart en registreert alle vluchtvertragingen en bijbehorende redenen. Zij werken op basis van no cure no pay. Wanneer zij een schadevergoeding voor jou ontvangen, keren zij 73% van dat bedrag aan je uit. De 27% + administratiekosten betaal je dus in feite voor de service. Zij nemen alle rompslomp uit je handen. Het beste kun je dus eerst contact opnemen met de luchtvaartmaatschappij en kijken of je zelf een schadevergoeding krijgt. Nu de uitspraak van de rechter is geweest, zullen maatschappijen gedwongen worden sneller tot uitkering over te gaan, al zullen ze mogelijk proberen de uitzonderingsregels als oorzaak aan te wijzen.

Lees ook:Rechten vliegpassagier gaan mogelijk veranderen
Lees ook:Vlucht van London naar Boedapest met Wizz Air ging nog nooit op tijd
Lees ook:Definitief vergoeding voor passagiers van vertraagde vlucht
Lees ook:Europarlement wil reiziger ook compenseren bij vertragingen bij aankomende vluchten
Lees ook:Vlucht vertraagd of geannuleerd? Check of je schade kunt claimen!

2 Reacties // Reageer

2 thoughts on “Vlucht vertraagd? Claimen! Vliegtuig passagiers hebben recht op schadevergoeding tot € 600 bij vertraging, overboeking of annulering

  1. maesschalk etienne

    Geachte Mevr,Mr

    Heb onlangs een vertraging gehad van Brussel-Charleroi met de hongaarse luchtvaartmaatschappij
    WIZZ AIR van maar liefst 13 uren!!!! en dit op 20/07/2010.
    Er stond zelfs niemand bij de incheckbalie om ons bij te staan wat niet meer kan in deze tijd.
    Normaal vertrok de vlucht om 8h20 in de morgen en we hebben moeten wachten tot 20h in de avond voor we een consumptiebon kregen.We kwamen in Sofia aan om 01h30 in de nacht zodat we onze huurauto ook niet konden afhalen en we een hotel en een taxi moesten nemen.
    Heb reeds verschillende emails gestuurd naar Wizz-Air(voor een schadevergoeding) waar ze me reeds bijna 2 maanden aan het lijntje houden.Momenteel heb ik het directoraat generaal van de luchtvaart in Belgie en Hongarije de speciale aangifteformulieren overgemaakt en tevens EU-CLAIM aan het werk gezet.
    Als ik binnen 1 maand geen vorderingen bemerk ga ik klacht neerleggen bij het Belgishe gerecht wegens oplichting en het niet nakomen van een contract!!!
    VLIEG NIET MET WIZZ-AIR

    Maesschalk Etienne

    Julien Maes

    Berkenlaan 7

    2520 Ranst

    Tel 0486154417

    fax 03-3534030

    email [email protected]

      /  
  2. klaas

    EASY JET sucks!
    vorige week naar madrid gevlogen vanaf amsterdam. we zouden om 9,55 uur gaan maar het werd, zonder dat iemand van easy jet te bekennen was, 10.20uur. op de terugweg stonden alle passagiers al in de slurf voor het vliegtuig toen 15 minuten voor de geplande vertrektijd de piloten en hun crew kwam aangerend. gevolg meer dan een uur vertraging!
    Als passagiers 15 minuten voor vertrek aan komen rennen mogen ze niet meer mee.
    Ik had bij het boeken op internet een foute datum ingevoerd en toen ik de boardingpasses uit printte zag k de vergissing en belde met een 0900 nummer, daar zeiden ze dat ik opnieuw moest boeken maar dat bleek dus wel een enorme boete te kosten in de vorm van 60 euro overboeken, prijsverschil enz.

    Toen ik daar over begon was easy jet niet thuis

    Wie doet er mee aan een anti easy jet site?

      /  

Comments are closed.