Vliegverkeer Schiphol komt weer op gang. Lange rijen met vrolijke passagiers

schiphol vertrekinformatieHet internationale vliegverkeer vanaf Schiphol is vandaag langzaam weer op gang gekomen, maar het kan nog wel dagen duren voordat alle vliegtuigen weer volgens plan vertrekken. Er zijn ook nog steeds veel vluchten geannuleerd. Volgens Schiphol duurt het nog zeker 48 uur voor het vliegverkeer weer normaal is. Rond het middaguur was het weer een drukte van belang. De vertrekhallen ogen weer aangenaam druk na de angstige stilte van de afgelopen dagen. Bij de passagiers overheerst vreugde na dagen van onzekerheid. De rijen voor de incheckbalies zijn wat langer dan gebruikelijk. Maar verder lijken alleen de vertrek- en aankomstborden, waarop staat te lezen dat nog de helft van de vluchten niet doorgaat, eraan te herinneren dat Schiphol bijna vijf dagen lang uitgestorven was.

De meeste passagiers die zich melden op de luchthaven, hebben zichzelf goed geïnformeerd of hun reis daadwerkelijk plaatsvindt. Dat de meeste vluchten met een flinke vertraging opstijgen, lijkt iedereen voor lief te nemen. Sommige passagiers klaagden wel over de slechte informatievoorziening. “Schiphol en luchtvaartmaatschappijen verwijzen naar internet, maar als je wilt omboeken dan kan dat alleen telefonisch en de maatschappijen zijn onbereikbaar”, laat een passagier weten die vandaag niet kon vertrekken.

Luchtvaartmaatschappijen staan te dringen om hun vluchten te laten uitvoeren. Vooralsnog wordt er beperkt en alleen bij daglicht gevlogen en dus is het dringen geblazen. Welke vlucht mag wel en welke niet? Wie het eerst komt, het eerst maalt, zegt bestuursvoorzitter Paul Riemens van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). “Zoals je een nummertje trekt bij de bakker voor je bruinbrood.” Maatschappijen moeten bij LVNL een vluchtplan ter goedkeuring indienen. Daarna worden de vluchten afgehandeld in volgorde van binnenkomst.

Transavia was vanmorgen met vlucht HV 5355 een van de eerste. Het toestel steeg om acht minuten voor acht op, met bestemming Faro. Transavia slaagde er in negen van de tien geplande vluchten uit te voeren. „Geen slechte score als je bijna vijf dagen hebt stilgestaan”, aldus een woordvoerder.

Tot gisteravond negen uur bleven de borden met aankomst en vertrek op Schiphol leeg. Ineens verschenen de eerste tien vluchten weer op het scherm. Welke vlucht mag eerst? Wie het eerst komt, het eerst maalt, zegt bestuursvoorzitter Paul Riemens van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). “Zoals je een nummertje trekt bij de bakker voor je bruinbrood.” Maatschappijen moeten bij LVNL een vluchtplan ter goedkeuring indienen. Daarna worden de vluchten afgehandeld in volgorde van binnenkomst.

KLM zegt dat het vluchtschema snel weer normaal wordt. “Wij denken twee keer 24 uur nodig te hebben om weer goed op gang te komen en zullen dan nog ongeveer een week nazorg moeten toepassen”, zegt president-directeur Peter Hartman. KLM richt zich in eerste instantie op de intercontinentale vluchten. Vanmorgen kwamen meer dan dertig intercontinentale vluchten op Schiphol aan. Op zes vluchten na denkt KLM alle vertrekkende intercontinentale vluchten vandaag te kunnen afwerken.

Van de Europese vluchten zal KLM ongeveer de helft uitvoeren. Vanwaar dit verschil? „We willen eerst onze achterstand aan passagiers wegwerken die zijn gestrand bij overstappen in het buitenland”, zegt een woordvoerder.

Hartman zit vooral in zijn maag met het gesloten luchtruim boven Engeland en Scandinavië. Bovendien mag de maatschappij alleen met daglicht vliegen. Verder zegt hij „absoluut niet ontevreden” te zijn. Evengoed zijn wereldwijd nog ongeveer „tienduizenden” passagiers gestrand van KLM en haar partners in het Sky Team. Dat er toch nog lege plaatsen in vliegtuigen zijn, komt volgens Hartman doordat de luchtvaartmaatschappij niet alle passagiers tijdig kan bereiken.

Transavia heeft gisteravond, meteen na het besluit van minister Eurlings (Verkeer, CDA) om het Nederlandse luchtruim weer open te stellen, alle passagiers die voor vandaag hadden geboekt per e-mail laten weten dat hun vlucht zou vertrekken. Voor de negen vluchten die Transavia vanochtend uitvoerde. kwamen zo’n 900 mensen opdagen. Dat is een bezettingsgraad van ongeveer 60 procent, veel lager dan normaal. „Niet iedereen heeft gisteren nog zijn mail of de website gecheckt, denk ik”, zegt een woordvoerder van Transavia.

Passagiers die de afgelopen dagen hadden moeten vertrekken, kunnen hun vlucht omboeken of hun geld terugkrijgen.

Rond acht uur vanochtend stegen de eerste vluchten op van Schiphol. De toestellen hadden als bestemming onder meer Rome, Madrid, Barcelona, Parijs en Tunesië.

Maandagavond vertrokken al bijna achthonderd gestrande reizigers van Schiphol met drie vluchten. Die gingen naar Shanghai, New York en Dubai, de drie bestemmingen waar de meeste reizigers heenmoesten. In Amsterdam landde ook een vliegtuig uit Kiev.

Lees ook:Schiphol gaat beginnen aan inhaalslag. Win eerst informatie in voor je naar de luchthaven komt.
Lees ook:Transavia: onduidelijk of er vanmiddag gevlogen kan worden
Lees ook:Schiphol weer open
Lees ook:Vandaag geen vluchten van en naar Schiphol. Oa. KLM, Transavia, Martinair en Arkefly cancellen zaterdagvluchten.
Lees ook:KLM: op Schiphol gestrande passagiers als eerste aan boord van vluchten naar Shanghai, Dubai en New York

Geen reacties // Reageer