Schiphol wil ‘groene’ luchthaven worden

Dat reizen per vliegtuig slecht is voor het milieu dat weet iedereen. Schiphol en een beter milieu lijken dan ook tegenstrijdig. Opmerkelijk is het nieuws van vandaag dat Schiphol ambitieuze plannen heeft om de luchthaven broeikasgasneutraal te maken… wat? Bedoelen ze daarmee dat de uitstoot van kerosine gecompenseerd wordt door bomen te planten? Nee, ze willen gaan besparen op water en zuinigere auto's…. Nee dat gaat helpen, natuurlijk weer een mooie PR stunt van Schiphol-directeur Gerlach Cerfontaine.

Lijkt me best een goed idee trouwens…. Als die milieuheffing die het kabinet toch al van plan is in te voeren nou eens gegeven wordt aan Greanseat! Deze stichting zorgt er dan voor dat de uitstoot van CO2 gecompenseerd wordt door het planten van bomen elders op de wereld. Is meteen het probleem van de ontbossing opgelost…..

Zelf kun je natuurlijk ook compenseren via Greenseat

Lees ook:Luchtvaartmaatschappijen weigeren mee te werken aan milieutax
Lees ook:Zware milieubelasting door vakanties Nederlanders
Lees ook:kabinetsformatie: milieuheffing op vliegtickets
Lees ook:Groei KLM wordt klimaatneutraal
Lees ook:ANVR: “milieuheffing op vliegtickets is ordinaire belastingmaatregel”

1 Reacties // Reageer

One thought on “Schiphol wil ‘groene’ luchthaven worden

  1. jitso keizer

    De gebouwen van Schiphol zijn lelijk grijs; binnenin moet je dikwijls veel te ver lopen en het recht op verblijf in horizontale ligging gedurende de nachtelijke uren wordt niet gerespecteerd jegens de passagiers die de laatste trein niet meer halen of voor wie de eerste te laat komt. Die gore Schiphol directie heeft ijzeren dwarsleuningen op de rijen stoelen geplaatst en laat schoonmaakmachines in het holst van de nacht veel lawaai maken. Er is ruimte genoeg voor hangmatten in een bewaakte hoek en buiten is er plek te over voor een betaalbaar hostel naast de dure hotellerij. Wat een uitbuiters ook om je voor een flesje cola vijf ouderwetse pieken te laten dokken en je idem af te zetten bij gebruik van Internet. Dat de directie uit beunhazen bestaat blijkt eveneens hieruit dat met Ryanair vliegend andere passagiers de brandstof moeten betalen als iemand begunstigd wordt met een ticket voor een eurootje. Willen die dat eigenlijk wel, hebben ze daar toestemming voor gegeven?
    Het vliegveld zelf is erg lelijk, zonder hoog geboomte aan de rand en met kale parkeerterreinen voor autos waar de ook al foeilelijke verlichting aanblijft en stroom vreet. De betonbaronnen werden er gespekt met een zeer lange spoortunnel terwijl de autotunnel maar een paar honderd meter lang is. Zodoende ziet de treinpassagier niets van het unieke vliegveldlandschap. Ondertussen heeft de hebzucht van de KLM ertoe geleid dat regionale vliegvelden relatief onderontwikkeld bleven en de passagiers gedwongen worden tot aanvullend vervoer veel langer en meer tijd vergend dan nodig is. De tax free shops dateren uit een tijd toen alleen de bovenlaag geld had voor vliegreizen en gaarne bedroog met inkoop van luxe artikelen waarbij ze zichzelf vrijgesteld hadden van afdracht aan de schatkist.
    Tot slot een vraag: Is er op Schiphol een veilige en betaalbare fietsenstalling?
    En nog eentje: Is het niet wenselijk om meer overzicht te krijgen over de actuele bezettingsgraad van elk vertrekkend vliegtuig en daarop in te springen, zodat er voor passagiers en qua milieu economischer getransporteerd wordt?

      /  

Comments are closed.