Mogelijk moeten reizigers weer premie gaan betalen aan het SGR

sgrHet Calamiteitenfonds Reisgelden (SGR) gaat mogelijk weer premie vragen aan reizigers die een reis boeken bij de SGR aangesloten reisorganisaties. De afgelopen jaren was dat niet nodig, omdat het SGR voldoende geld in kas had om faillissementen van reisorganisaties op te vangen. De mogelijk invoering heeft alles te maken met de vele faillissementen van Turkije reisspecialisten de afgelopen jaren. “OP het moment gaan we geen publieksheffing invoeren, maar als de nood aan de man komt, is een risicopremie per pax voor iedere SGR-deelnemer niet uitgesloten.”zegt SGR directeur Peter Silbermann tegen het reisvakblad Reisrevue. “Nu is nog niet nodig, al kan het SGR-bestuur zonodig op ieder moment anders besluiten”, aldus Silbermann.

 

De SGR wilde een apart fonds oprichten om daarin touroperators onder te brengen die voor het grootste deel van hun omzet afhankelijk zijn van reizen naar Turkije en hen sowieso per geboekte reis per persoon 20 euro in een potje laten storten.

 

De rechter besloot begin januari dat de SGR dat niet zomaar mag doen, de Turkije specialisten moesten een bodemprocedure aanhangig maken. „Dat kan vijf tot zes jaar duren”, aldus Silberman. „In die tijd kan van alles gebeuren.” Silberman doelt daarmee op een serie faillissementen van Turkije specialisten, die zijn fonds veel geld kosten. „Als het schadeverloop zo doorgaat, kan de ondergrens van het vermogen in zicht komen en dan zit er niks anders op dan premie te heffen voor iedereen.”

 

Sinds de oprichting van het fonds in 1983 tot tien jaar geleden betaalde elke reiziger een vergoeding per reis aan het fonds. In het laatste jaar was dat 15 gulden. In 1999 zat er al zo veel geld in het fonds dat het niet langer nodig was klanten nog een heffing te laten betalen, waardoor deze werd afgeschaft. Sinds die tijd is het vermogen van het garantiefonds verder gegroeid door rente en beleggingen. De ondergrens ligt volgens Silberman op het moment „tussen de 60 en 70 miljoen euro.”

Lees ook:Nieuw Garantiefonds voor Turkije specialisten
Lees ook:Garantiefonds is 20 miljoen kwijt aan Oad-klanten
Lees ook:Opnieuw problemen aanbieder Turkije reizen
Lees ook:Grote bosbranden bedreigen Turkije
Lees ook:Turkije-specialisten vallen één voor één om

Geen reacties // Reageer