Luchtvaartmaatschappijen keren nauwelijks geld uit bij vertraagde vlucht

Luchtvaartmaatschappijen blijken massaal de regels rondom bescherming bij vluchtvertraging aan hun laars te lappen. Dit blijkt een onderzoek van Vlucht-Vertraagd.nl onder 10.000 reizigers. Officieel heb je bij een vertraging van drie uur of meer recht op een vergoeding van de luchtvaartmaatschappij die op kan lopen tot maar liefst 600 euro. 

Het blijkt heel erg moeilijk te zijn om geld terug te krijgen wanneer je vlucht is vertraagd. Van de 10.000 reizigers kregen maar 846 geld terug van de luchtvaartmaatschappij. Op vele verzoeken wordt niet eens gereageerd. Tom Bokhoven van vlucht-vertraagd.nl zegt in de Telegraaf dat het proberen om geld terug te krijgen soms zelfs uitloopt op een rechtszaak. Daarom laten veel passagiers het er maar bij zitten.

In bijna 40% van de afgewezen verzoeken valt te lezen dat er geen geld wordt uitgekeerd vanwege technische mankementen. Volgens het Europees Hof hoort dat echter geen reden zijn om geen geld uit te keren. Technisch onderhoud van een vliegtuig behoort tot de operationele verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappijen.

Wanneer er sprake is van overmachtsituaties als extreme weersomstandigheden, terreurdreiging of anderszins zaken die niet te voorkomen zijn heeft de passagier vanzelfsprekend geen recht op een vergoeding.

Volg Travel.blog.nl ook op TwitterFacebook en Bloglovin!

 

Lees ook:Tot 600 euro terugkrijgen bij vertraagde vlucht
Lees ook:Definitief vergoeding voor passagiers van vertraagde vlucht
Lees ook:Speciale “niet goed, geld terug”-balie op Schiphol
Lees ook:Vlucht vertraagd? Claimen! Vliegtuig passagiers hebben recht op schadevergoeding tot € 600 bij vertraging, overboeking of annulering
Lees ook:Vlucht vertraagd of geannuleerd? Check of je schade kunt claimen!

Geen reacties // Reageer