Chaos op Schiphol, veel vluchten vertraagd of geannuleerd

schipholHet vliegverkeer op de luchthaven Schiphol is door het winterse weer flink vertraagd. Vele vluchten zijn uitgevallen, mede omdat er op andere luchthavens ook problemen zijn. De vertragingen lopen op tot gemiddeld anderhalf uur. Zo’n zevenhonderd gestrande reizigers hebben de nacht op Schiphol doorgebracht.

De luchthaven had veldbedden voor hen neergezet. Zondagavond werden tientallen vluchten op Schiphol geannuleerd. Het ging voornamelijk om vluchten naar Europese bestemmingen. Intercontinentale vluchten hadden minder moeilijkheden.

Vanochtend moeten reizigers behalve met vertragingen ook rekening houden met annuleringen. Opnieuw zijn Europese vluchten het grootste pijnpunt. Schiphol raadt de reizigers aan om vooraf contact op te nemen met hun luchtvaartmaatschappij en hun vlucht op voorhand te checken.

Intussen is de website schiphol.nl maar beperkt beschikbaar om de vele bezoekers van de site van dienst te kunnen blijven. Reizigers kunnen de verwachte vertrek- en aankomsttijden van de vluchten gewoon raadplegen op de site.

Lees ook:Gemiddeld anderhalf uur vertraging op Schiphol, vannacht wederom veldbedden beschikbaar
Lees ook:400 reizigers slapen op Schiphol, nog steeds vertragingen en annuleringen
Lees ook:Vluchten op Schiphol vertraagd, chaos in Duitsland en Frankrijk door sneeuw
Lees ook:Sneeuw zorgt voor record aantal vlucht annuleringen op luchthaven Frankfurt
Lees ook:Vandaag geen vluchten van en naar Schiphol. Oa. KLM, Transavia, Martinair en Arkefly cancellen zaterdagvluchten.

1 Reacties // Reageer

One thought on “Chaos op Schiphol, veel vluchten vertraagd of geannuleerd

  1. Pingback: Europa en Noord Amerika in de problemen door sneeuw! | Travel

  2. Pingback: Gemiddeld anderhalf uur vertraging op Schiphol, vannacht wederom veldbedden beschikbaar | Travel

  3. Jan de Bruin

    Op zaterdag waren er KLM vliegtuigen die bijna leeg vertrokken. De wegen naar Schiphol waren voldoende schoon, er waren geen files in de ochtend. De meeste passagiers stonden waarschijnlijk ergens in de rij voor de incheck of drop-off balies. Er was niets te merken van enige organisatie op de luchthaven, en al het Schiphol personeel leek bij gebrek aan leiding zijn/haar eigen regels te hebben gemaakt. Reizigers werden urenlang van het kastje naar de muur gestuurd. In de vele uren dat wij in de vertrekhallen doorbrachten is er niet een aankondiging gedaan, geen enkel bericht, geen advies, aanduiding wat er aan het gebeuren was, advies wat we het beste konden doen. Niets van dat alles. Werkte de intercom ook al niet? Schiphol had bijvoorbeeld reizigers voor een niet geannuleerde vlucht naar een duidelijk aangegeven incheckbalie kunnen sturen, alleen bestemd voor die vlucht, waardoor de meeste reizigers voor die vlucht waarschijnlijk op tijd zouden kunnen zijn en naar hun bestemming zouden kunnen vertrekken. Zo zouden tenminste een aantal vluchten vol met passagiers hun doel hebben bereikt, in plaats van met slechts enkele tientallen stoelen gevuld. Schiphol had ook kunnen omroepen welke vluchten geannuleerd waren, zodat reizigers niet de hele dag voor niets in de rij hoefden door te brengen. Als ik hoor dat mijn vlucht geannuleerd is en ik weet dat er die dag geen andere vlucht is dan ga ik naar huis. Als veel mensen dat doen wordt het wat rustiger in de vertrekhallen. Dit zijn een paar simpele ideeen die het leed hadden kunnen verzachten maar in Schiphol kwam kennelijk niemand er op. De indruk was die van een totaal gebrek aan inzicht, organisatie, en leiding aan de kant van de luchthaven, hetgeen leidde tot een enorme chaos, veel erger dan de sneeuw had kunnen veroorzaken. KLM heeft ongetwijfeld massa’s geld verloren aan de vluchten die bijna leeg vertrokken, terwijl ze vol hadden kunnen zijn. Gaan ze dat op Schiphol verhalen? Dat zou een redelijke kans van slagen moeten hebben denk ik.

      /  

Comments are closed.